Обединени срещу училищния тормоз: 20 български училища с обща мисия

Представители на ръководствата на 20 училища от 17 български града се включиха в семинар, посветен на образователните подходи и добрите практики за превенция на тормоза в училище. Събитието се проведе от 21 до 23 март в София и предостави платформа за обмен на опит, дискусии и практически решения за изграждане на безопасна училищна среда.

Семинарът е първият от поредицата обучения, организирани в рамките на проект „Театър срещу тормоза в училище – ТеСТ“, който се изпълнява от Дружество за Обединените нации в България. Проектът е един от 46-те, финансирани от фонд INSPIRE, и един от 13-те, които се реализират на национално ниво.

Мисията на проект „ТеСТ“ е да обедини потенциала, идеите и усилията на 20 училища, които са част от националната мрежа на ученическите клубове за ООН. Нашата цел е да обсъдим, оценим и ТеСТваме добри практики за противодействие на тормоза и насилието, като допринесем за създаването на култура на приемане, подкрепа и взаимно уважение в училищната общност“, сподели проф. Петранка Филева, ръководител на проекта.

Проектът стартира с активното включване на училищните ръководства, тъй като именно те имат ключова роля в прилагането на ефективни стратегии за превенция на тормоза в училище. Затова и първият обучителен семинар беше насочен именно към тях.

В рамките на обучението участниците придобиха нови знания и практически насоки по ключови теми, свързани с училищната среда: Тормозът в училище и неговото въздействие върху учениците; Подход, основан на правата на детето, като средство за справяне с агресията; Връзката между правата и задълженията на учениците при спазването на установените училищни правила; Предизвикателствата при включването на гледната точка на учениците в процеса на вземане на решения.

Един от ключовите моменти в семинара беше обменът на добри практики по прилагането на Националния механизъм за противодействие на тормоза и насилието в училище. Работата в три групи позволи на участниците да разработят конкретни препоръки към учители и училищни ръководства, включително използването на арт инициативи като инструмент за превенция“, поясняват от  дружеството.

Събитието постави специален акцент върху арт заниманията като ефективен метод за превенция. Участниците се запознаха с Форум театъра като иновативен инструмент, който помага на учениците да разберат последствията от тормоза, като влизат в различни роли. Разгледаха и темата за посланията в изкуството като начин за насърчаване на емпатията, съпричастността и недискриминацията.

Лекторите предоставиха на участниците допълнителни ресурси и споделиха успешни практики от своите професионални опити, като целта беше да вдъхновят училищните ръководства да прилагат тези методи в своята работа.

В края на интензивния двудневен семинар, вдъхновени от дискусиите и споделения опит, участниците избраха слогана на проекта – „Осмели се да се осмелиш“.

С тази мотивация училищните ръководства си тръгнаха с ясен план за действие и с увереност, че могат да направят училищата си по-безопасни, приобщаващи и подкрепящи средища за своите ученици.

В рамките на проект „Театър срещу тормоза в училище – ТеСТ“ предстоят още обучителни семинари, създаване на интерактивни образователни материали, провеждане на културни и социални инициативи за насърчаване на интеграцията, както и предоставяне на менторска подкрепа за младежите.

Следващата дейност от проекта е втори семинар, който ще се проведе в края на юни с участието на един представител на педагогическия състав и двама ученици от всяко от 20-те училища, участващи в проекта.

Всички тези дейности са насочени към предотвратяване на тормоза и насилието, като същевременно изграждат култура на приемане, подкрепа и взаимно уважение в училищната общност.

Вижте, кои са всички финансирани иницативи в рамките на Фонд INSPIRE тук.