От страх към доверие: Нов Наръчник с възстановителни практики променя училищната среда

Днес, когато насилието и тормозът все по-често проникват зад вратите на класните стаи, български училища поемат по нов път – пътят на възстановителните практики, които връщат доверието, емпатията и сигурността в ежедневието на ученици и учители.

Възстановителните практики са събрани в специален Наръчник, създаден с мисията да бъде инструмент за промяна на училищната култура. Той показва как чрез диалог, слушане, грижа и споделена отговорност можем да изградим общности, в които всяко дете се чувства прието, чуто и важно.

Наръчникът представя осем ключови теми, насочени към това как да се изграждат доверие и отношения в училищната общност, как да се водят емпатични разговори и как да се реагира ефективно при възникнали конфликти. В него са включени както неформални подходи – като ежедневни диалози и превантивни класни кръгове, така и формални процеси – срещи и конференции за решаване на сериозни инциденти, включително ситуации с насилие.

Възстановителният подход не е просто набор от техники, а цялостна промяна в културата на училището – към повече принадлежност, уважение и взаимна грижа„, споделят авторите на наръчника.

Сред акцентите са и стъпки за трансформиране на училището във възстановителна среда, както и методи за оценка на ефективността на прилаганите практики.

Изтеглете Наръчника тук.

Наръчникът е създаден в рамките на проект „Изграждане на безопасна училищна среда чрез въвеждане на възтановителни практики“ на фондация „Партньори – България“.

Проектът се реализира в четири български града – Гоце Делчев, Благоевград, Монтана и Вършец, и освен създаването на Наръчника,  включва обучение на 20 педагози, провеждане на работилници за учители и ученици, както и заключителна конференция. Основната цел е създаване на устойчива общност от обучени педагози и училища, които ежедневно прилагат възстановителни практики в своята работа.

Проектът проект „Изграждане на безопасна училищна среда чрез въвеждане на възтановителни практики“ е един от 13-те национални проекта, подкрепени в рамките на проект INSPIRE: Подобряване на националната подкрепа за превенция, интервенция, и отговор на насилието над деца, и овластяване на жертвите,  съфинансиран от Европейския съюз и „Фондация „Работилница за граждански инициативи“ (ФРГИ).