Данните за сексуално насилие над деца: повече статистика, по-малко превенция и политики

На 3 юли 2025 г. Комитетът на Лансароте към Съвета на Европа публикува първия си изчерпателен доклад за механизмите за събиране на данни за сексуална експлоатация и злоупотреба с деца (CSEA) в държавите членки. Основните точки включват:

Основни констатации:

  • Въпреки че всички 36 държави, подписали Конвенцията от Лансароте, събират някои данни, повечето от тях използват общи статистически данни за престъпността, а не специализирани системи, фокусирани върху сексуалното насилие над деца.
  • Събирането на данни обикновено е фрагментирано между полицията, прокуратурата и министерствата на правосъдието, без централизирана координация.
  • Много малко държави разполагат със специализирани механизми, чиято единствена или основна задача е събирането на данни за сексуалното насилие над деца.
  • Малко от страните съобщават, че сътрудничат с организации на гражданското общество при събирането на данни.
  • Събраните данни рядко се интегрират в координационен център или централизирана система за анализ на феномена на сексуалната експлоатация и сексуалното насилие над деца с цел да се подпомогне разработването на политики и мерки, а не само за изготвяне на статистически доклади.
  • Много от подозираните случаи никога не се потвърждават или не се преследват по съдебен път и съществува значително недокладване.

Кой и как събира данните

Идентифицирани са два основни модела:

  • Специализирани механизми/фокусни точки (12 държави: Армения, Кипър, Естония, Исландия, Ирландия, Латвия, Нидерландия, Полша, Румъния, Швейцария, Обединеното кралство, Италия)
  • Общи съдебни/полицейски системи (Австрия, Азербайджан, България, Хърватия, Дания, Финландия, Франция, Унгария, Норвегия, Португалия, Словашката република, Словения, Швеция и Турция)
    • Фрагментиран подход, при който всяко министерство или сектор събира свои собствени данни, често в съответствие със собствените си статистически класификации и системи (Белгия, Босна и Херцеговина, Чехия, Грузия, Германия, Литва, Люксембург, Република Молдова и Испания).
    • В повечето случаи събирането на данни се ръководи от полицията, прокуратурата, министерствата на правосъдието/вътрешните работи.
    • Подходите, включващи няколко агенции, са редки, което означава, че защитата на децата, образованието, здравеопазването и НПО често не са интегрирани в националните системи.
    • Участието на гражданското общество е минимално.

Предизвикателство: Фрагментиране между секторите (полиция, съдилища, защита на децата, НПО) → данните не са централизирани, не са съпоставими и често са непълни.

Какъв тип данни се събират

  • Преобладават криминални/статистически данни: регистрирани случаи, съдебни преследвания, осъдителни присъди.
  • Събират се данни за престъпления, определени в членове 18–23 от Конвенцията (сексуално насилие, детска проституция, детска порнография, порнографски представления, развращаване на деца, склоняване към проституция).
  • Данните за случаи на злоупотреба в кръга на доверие (семейство, учители, лица, полагащи грижи, и др.) се събират в по-малка степен.
  • Данни за участието на деца (мнения/преживявания на самите деца чрез анкети) съществуват само в няколко държави (напр. Исландия, Норвегия, Швеция, Финландия).
  • ДНК/самоличност на осъдените престъпници: 26 страни събират тази информация, 23 могат да я споделят с други страни (главно в рамките на рамката на ЕС „Прюм“).
  • Непотвърдени случаи: само 27 страни регистрират случаи, които са били докладвани, но не са потвърдени; други (като България, Германия, Обединеното кралство) не го правят.

Предизвикателство: Фокусът е тесен (само данни за правосъдието). Малко страни събират по-широка информация (рискови фактори, среда, онлайн злоупотреби, обаждания на горещи линии, показания на деца).

Как се използват данните

  • Повечето страни предоставят данни за сексуалното насилие над деца на Eurostat, UNODC, UNICEF.
  • Много страни съгласуват статистиките си с международните класификации (ICCS, ICVAC).
  • На национално равнище обаче данните се използват предимно за общи статистики за престъпността, а не за изготвяне на политики, планиране на превенция или оценка.
  • Съществуват някои обещаващи практики (например годишните доклади на Великобритания за сексуалното насилие над деца, проучванията сред младежите в Швеция, независимият национален докладчик в Нидерландия).

Предизвикателство: Данните често се съдържат в доклади, но не се използват пълноценно за изготвяне на политики, основани на факти.

Оценка на събирането на данни

  • Повечето страни до известна степен оценяват механизмите за събиране на данни, но:
    • Дълбочината и честотата на оценките варират.
    • Много от тях не валидират систематично качеството на данните.
  • Примери за добри практики: системи, които включват независими органи за мониторинг, редовни одити или прегледи на интегрирането на данни.

Основни предизвикателства в различните държави

  • Фрагментация: Различни агенции/сектори събират данни поотделно.
  • Несъвместимост: Различните кодове/класификации затрудняват сравненията.
  • Пропуски: Ограничени данни на базата на конкретни случаи, липса на систематично събиране на непотвърдени случаи и липса на данни за участието на деца.
  • Недостатъчно докладване: Продължаващ проблем, тъй като много деца никога не разкриват случаи на злоупотреба.
  • Ограничения на международното сътрудничество: Споделянето на ДНК/идентичност функционира добре в рамките на EU Prüm, но не толкова добре извън рамките на ЕС.

Събирането на данни в България

Ето основните подробности, отнасящи се конкретно до България, както са отразени в проучването:

ТемаКакво прави България? Какви подходи и практики са установени?Констатирани пропуски или слабости за България
Източници и сектори за събиране на данниБългария събира данни предимно чрез каналите на правосъдието/правоприлагащите органи — полиция, съдилища, прокуратура. Тези данни обхващат престъпления, свързани със сексуално насилие над деца.Изглежда, че интеграцията на сектори, които не са свързани с правосъдието (например образование, социални услуги, агенции за закрила на детето, НПО, горещи линии), в централизираната система е по-слаба. Данните не винаги са базирани на конкретни случаи във всеки сектор. Освен това България не събира ключов тип данни съгласно чл. 19 от Конвенцията, а именно данни за престъпления, свързани с детска проституция.
Вид данни / РазбивкаВ България има известна степен на разбивка на данните: данни по вид престъпление, данни за извършителите в някои случаи. България е сред страните, които разполагат с известна информация за извършителите на сексуално насилие над деца.Липса на данни: не е налице достатъчно разбивка по пол на жертвите/насилниците във всички бази данни; връзката с насилника („кръг на доверие“) се регистрира по-непоследователно. Освен това не се събират данни за средата, в която се твърди, че е било извършено сексуалното насилие над дете. В доклада се посочва, че България не изпълнява напълно препоръката да регистрира данни за „кръга на доверие“ във всички случаи.
Данни на базата на конкретни случаи срещу обобщени данниБългария предоставя обобщени данни (брой случаи и др.), а в някои случаи данни за конкретни случаи напълно или частично налични.Системата да не обхваща всички релевантни променливи или всички сектори; някои данни остават на обобщаващи, вместо да бъдат достатъчно подробни за изготвяне на политики или за наблюдение на модели.
Качество и съвместимост на даннитеБългария участва в международното отчитане (пред Съвета на Европа и др.), използва стандартни наказателни дефиниции и разполага с капацитет в съдебната система за изготвяне на данни.Съвместимостта с данни, които не са свързани с правосъдието, обаче е по-слаба; възможни са проблеми с липсващи полета, непълно покритие; данните от различни администрации може да не съвпадат.
Използване на данни за политики и оценкаБългария използва събраните данни за статистически отчети и за целите на наказателното правосъдие. Някои политически мерки се основават на такива данни.Докладът сочи, че България (подобно на много други страни) би могла да подобри използването на данни от различни сектори, като интегрира данни, които не са свързани с правосъдието, използвайки ги за превантивни стратегии, както и да наблюдава ефективността и редовно коригира политиките си. Липсата на интегрирани системи и разбити подробни данни ограничава това.
Спазване на препоръкитеБългария е една от държавите-членки, които предоставят определени данни за сексуалното насилие над деца, данни за извършителите и вида на случаите.Но в области като регистриране на нарушения в „кръга на доверие“ и осигуряване на участието на гражданското общество/други сектори, България не винаги спазва напълно изискванията или има място за подобрение съгласно препоръките в доклада.

 

Целият доклад може да бъде прочетен тук (на Английски).